L’Observatori de l’Aigua de Terrassa vol sortir al pas de l’allau de notícies negatives que està rebent TAIGUA per la gestió del servei, especialment des que es va implantar el nou sistema tarifari l’any 2024. Aquest nou sistema es va aplicar de forma unilateral per part de l’equip de govern, sense el consens de tots els grups polítics de la ciutat, i sense acceptar cap de les propostes que els hi vam proposar com a Observatori de l’Aigua.
En la comunicació que TAIGUA havia de fer a les persones usuàries del servei sobre aquest canvi de tarifes, no es va aprofitar el revers de la factura per informar de forma detallada a la ciutadania. A més, en la factura del primer trimestre del 2024, el període a facturar va incloure dies amb preus de l’any 2023 amb dies corresponents als preus actualitzats de 2024, fet que va augmentar el desconcert de les usuàries sobre la nova factura.
Creiem que seria bo que TAIGUA reconegués aquesta falta d’encert en la planificació de la comunicació d’aquest tema; en prengués deguda nota i atengués de forma empàtica els consells prepositius que constantment li fem arribar des de l’Observatori de l’Aigua de Terrassa, per tal que no es torni a repetir en un futur.
Gràcies a la insistència de l’OAT, que va proposar introduir canvis en el nou sistema de tarifes, el Ple de l’Ajuntament del dia 25 d’octubre del 2024 va aprovar per unanimitat la modificació del sistema tarifari actual, passant dels 3 trams de consum actuals a 5 trams, amb l’objectiu fer-lo més just i progressiu, creant un nou segon tram per als consums de 60 a 80 litres per persona/dia al preu d’1 euro/m3, i un cinquè tram per als consums superiors a 150 litres per persona/dia a 4 euros/m3. També una segona mesura que era augmentar els 5,4 m3/trimestre a 7 m3/trimestre per a les persones que viuen soles, al preu més reduït de 0,27 €/m3.
La seva aprovació va estar supeditada a què es mantingués la sostenibilitat econòmica i financera de TAIGUA sobre els ingressos pressupostats per al 2024, especialment en el sector domèstic. Un cop validat aquest requisit per part dels Serveis Econòmics de l’Ajuntament i TAIGUA, està prevista l’aprovació inicial al Ple de març, amb l’objectiu que els nous preus tarifaris ja revisats s’apliquin a principis del segon semestre del 2025.
També ens preocupa, i molt, i per això estem treballant conjuntament amb Medi Ambient i Serveis socials de l’Ajuntament, aconseguir que totes les llars vulnerables de Terrassa es puguin acollir als ajuts socials i bonificacions de TAIGUA i l’ACA de forma proporcional, i d’acord amb l’indicador de pobresa de la nostra ciutat el qual, segons un estudi realitzat per l’Observatori del Vallès, amb dades del 2021: el 15,9% dels habitants de Terrassa, més de 35.600 persones, viu en risc de pobresa amb uns ingressos per unitat de consum iguals o inferiors a 9.870€, i un 6,8%, més de 15.000, en risc de pobresa extrema, amb uns ingressos que no superen els 6.580€.
Sobre la roda de premsa que va fer el PSC el dia 18 de febrer davant la seu de TAIGUA, on entre altres coses afirma que existeix una vulneració de drets per part del servei d’atenció al públic de TAIGUA, considerem que no s’ajusta a la realitat i en conseqüència, com a OAT, no hi podem estar d’acord.
El servei d’atenció a les persones usuàries es garanteix d’acord amb les dades de la web de TAIGUA. A la seva web, apartat enquestes* any 2024, veiem com el 82% de les persones usuàries estan satisfetes o molt satisfetes amb el servei rebut. A l’altre extrem, un 13% no estan gens satisfetes.
https://taigua.cat/wp-content/uploads/2025/01/ENQUESTA-PRESENCIAL-ANUAL-2024.pdf
Tampoc estem d’acord quan s’afirma que no s’assegura la qualitat del servei. Creiem que en un tema tan estratègic no es poden crear dubtes sobre el treball professional del personal qualificat de TAIGUA amb relació als tres conceptes bàsics que són: la qualitat de l’aigua, la continuïtat de servei i la vigilància sanitària.
Finalment, recordar al PSC que formen part del Consell d’Administració de TAIGUA i que és en aquest àmbit on creiem que han de demanar tota la informació que considerin necessària o imprescindible per continuar garantint la transparència en la gestió del servei.
Estem d’acord en que TAIGUA té molt més marge de millora que el que presenta actualment. Com a Observatori de l’Aigua assumim la nostra responsabilitat i continuarem presentant idees i propostes de forma crítica i raonada per tal de millorar aquest servei tan essencial per a la vida. Mai ho farem des del retret, ni des de la confrontació. No es tracta de guanyar uns per sobre dels altres, sense cap mena de límit ètic. Tenim molt clar que el millor sistema per defensar l’aigua com a bé comú és la gestió directa, participada i coproduïda amb la ciutadania.
Tampoc ens agraden notícies que barregen veritats amb mentides, com les de Món Terrassa. Les crítiques a la gestió pública de TAIGUA, per part del seu director, són públiques i reiterades. És habitual que de forma continuada apareguin articles en aquest mitjà, alguns estrets d’un altre mitjà informatiu i, el que és més greu, sense verificar el seu contingut. Amb aquesta manera de fer periodisme, lluny de crear una ciutadania crítica i ben informada, el que s’aconsegueix és propagar la confusió i la desinformació.
No podem acceptar que Món Terrassa ens desinformi dient que amb l’actual sistema tarifari les factures d’una llar de 4 persones, d’un import de 70 ó 80€/trimestre l’any 2023 ara, amb l’increment del 2024, hagi passat a ser de 123€ i 127€ respectivament. És fals! I ho podem comprovar a: https://www.oat.cat/calculadora-tarifes/
Els resultats són els següents: una factura de 70€ el 2023, el 2024 ha passat a ser de 81,47€, un increment del 16,38%. I en el cas d’una factura de 80€, el 2023, l’any 2024 ha passat a 99,22€, un increment del 24,03%.
Estem segurs que TAIGUA pot fer més i millor els deures. Que ha de millorar la seva comunicació amb la ciutadania i el seu treball de col·laboració amb l’Observatori de l’Aigua de Terrassa i la UPC de Terrassa, per exemple, implantant progressivament un sistema digital de comptadors i tele-lectura que faciliti informació directa a les persones usuàries sobre qualsevol aspecte del servei.
La bona gestió pública d’un bé tan bàsic i necessari per a la vida com és l’aigua, ens interpel·la a tothom. Aquesta és la raó de ser de l’OAT.
Santi Aragonès Roca
Sots President de l’Observatori de l’Aigua de Terrassa (OAT).