L’Observatori de l’Aigua de Terrassa (OAT) vol fer constar la seva decepció i consternació per la successió de notícies negatives sobre la gestió de l’aigua a la nostra ciutat, coincidint amb l’entrada en vigor de la nova estructura tarifària del subministrament d’aigua a principis del 2024, i simultàniament amb la implantació alhora d’un nou sistema de gestió (SGEC), va afectar negativament el servei d’atenció a l’usuari de TAIGUA no donant una resposta adequada i àgil a les consultes i tràmits dels abonats i, alhora va malmetre la imatge de TAIGUA i la seva confiança.
L’OAT ja havia avisat a l’Ajuntament i a TAIGUA que un augment de preus sobtat després de 10 anys sense fer-ho, amb unes regles de càlcul diferents, i amb més de 1.000 empadronaments sense actualitzar provocarien queixes i un desconcert general Si li sumem que la implantació d’un nou sistema de gestió, que segons la mateixa TAIGUA, provoca i continua provocant, problemes en els processos de facturació, gestió dels impagaments, noves contractacions del servei, etc., fa que s’acumulin els tràmits i no puguin gestionar-se de manera equilibrada i àgil.
Segons reconeix TAIGUA el nombre de consultes i tràmits segueix per sobre de què és habitual, el nombre d’emails rebuts, de trucades telefòniques i atencions presencials s’han duplicat o triplicat en el 2024 sobre els registres de l’any 2023.
A més a més, el temps previst per fer un tràmit al nou sistema de gestió implantat (SGEC) és superior al de l’anterior aplicació i continuen havent-hi incidències que afecten l’operativa diària.
Creiem que l’absentisme del personal d’atenció a l’usuari tan elevat, de l’ordre d’un 11% (dades provisionals de tota l’àrea, 2024) pot ser una conseqüència més de la falta de previsió de l’Ajuntament de Terrassa i de la Gerència de TAIGUA per no haver sabut dimensionar la plantilla necessària per donar resposta a aquesta situació més que previsible.
L’Ajuntament de Terrassa i TAIGUA no es poden desentendre de la seva responsabilitat del que està passant. Ells són els responsables de la implantació d’un nou sistema tarifari l’any 2024, que es va fer amb una total precipitació sense buscar el consens de tots els grups polítics de la ciutat, sense donar la informació necessària als abonats i sense tenir en compte les propostes de millora que els hi vam proposar com a Observatori de l’Aigua de Terrassa en el Consell d’Administració de TAIGUA que recomanaven aplicar els canvis tarifaris en dos anys i amb uns increments més progressius i equitatius.
La comunicació de l’Ajuntament de Terrassa i de TAIGUA no ha estat a l’altura de les circumstàncies, no es va fer una difusió anticipada a la seva aplicació, aprofitant tal com els va demanar per part de l’OAT, el revers de la darrera factura de l’aigua de l’any 2023. A més a més, es va haver de fer una facturació doble perquè el primer trimestre implicava part del consum facturat amb estructura tarifaria del 2023 i part amb la nova del 2024; això va provocar també moltes consultes al respecte.
Creiem que l’Ajuntament de Terrassa i TAIGUA ha de reconèixer aquesta falta d’encert en el reforç del servei d’atenció i la planificació de la seva comunicació a la ciutadania sobre un tema tan delicat com és una pujada sobtada del preu de l’aigua, després de deu anys sense fer-ho. Ha de prendre nota de la insatisfacció provocada per aquests errors polítics i de gestió i, ha de modificar la seva forma de fer les coses i de comunicar-se amb la ciutadania.
L’OAT va elaborar un document consensuat sobre tarifes, un cop escoltades la majoria d’entitats socials, veïnals, polítiques i econòmiques del Plenari, va elaborar i presentar una proposta ciutadana que tenia com a objectiu que aquest nou sistema resultés més just, equitatiu i progressiu, que va ser aprovada per unanimitat en el Ple de l’Ajuntament del dia 25 d’octubre del 2024.
Amb aquesta modificació el sistema tarifari actual, es passarà dels 3 trams de consum actuals a 5 trams, amb l’objectiu fer-lo més just i progressiu. Es crea un nou segon tram per als consums de 60 a 80 litres per persona/dia al preu d’1 euro/m3, i un cinquè tram per als consums superiors a 150 litres per persona/dia a 4 euros/m3. També s’aplicaria una segona mesura que era augmentar els 5,4 m³/trimestre a 7 m³/trimestre per a les persones que viuen soles, al preu més reduït de 0,27 €/m3.
La seva aprovació en el Ple va estar supeditada al manteniment de la sostenibilitat econòmica i financera de TAIGUA sobre els ingressos pressupostats per al 2024. Una vegada ja s’ha pogut validar aquest requisit per part dels Serveis Econòmics de l’Ajuntament i TAIGUA, està prevista la seva aprovació inicial en el Ple Municipal de març, perquè els nous trams i preus de consum s’incorporin a principis del segon semestre del 2025.
L’Ajuntament i TAIGUA han de prendre noves mesures perquè amb la nova modificació de les tarifes prevista pel segon semestre d’aquest any no torni a succeir el mateix i faci cas de les recomanacions que li fem arribar des de l’OAT, informant adequadament la ciutadania i dimensionant el servei d’atenció a les persones usuàries per poder donar sortida a totes les reclamacions.
TAIGUA ha de millorar substancialment la seva gestió, la seva comunicació i la seva transparència, s’haurà de definir de forma més clara qui decideix les directrius estratègiques i quines responsabilitats polítiques o gerencials s’assumeixen a conseqüència d’aquesta falta de planificació i previsió.
Com a Observatori de l’Aigua de Terrassa assumim la nostra part de responsabilitat i continuarem presentant idees i propostes de forma crítica però raonada per tal de continuar millorant aquest servei tan essencial per una vida digna. Tenim molt clar que el millor sistema per defensar l’aigua com a bé comú és la gestió directa, participada i coproduïda amb la ciutadania, i sempre buscant el major consens de totes les entitats socials, veïnals, econòmiques i polítiques de la nostra ciutat.
La bona gestió pública d’un bé tan bàsic i necessari per a la vida com és l’aigua, ens interpel·la a tothom. Aquesta és la raó de ser de l’OAT.
Santi Aragonès Roca
Sots president de l’Observatori de l’Aigua de Terrassa (OAT)